مسئولیت اجتماعی ؛ تعامل سازنده با آبفا

یکی از عمده مشکلات پیش روی شهروندان آبادانی ؛ نارسایی های مرتبط با آب و فاضلاب است. شبکه ی دفع فاضلاب آبادان نیازمند اعتباراتی کلان است تا با اصلاح ؛ بازسازی و توسعه ی شبکه در مناطقی که تا به امروز فاقد شبکه ی فاضلاب هستند ؛ مشکلات و معضلات فعلی شهر آبادان ساماندهی شود.

مسئولان و مدیران آبفای استان و آبادان بارها و بارها از طریق رسانه های خبری و اجتماعی کمبودهای پیش رو را اذعان داشته و خواهان تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای حل اساسی این نارسایی ها شده اند.

با این وجود ؛ بنا به وظیفه ی ذاتی ادارات تابعه ی سازمان آب و فاضلاب استان خوزستان در شهرها و مناطق این استان ؛ تنها وظیفه ی نگهداری از تاسیسات موجود را دارند و نقشی مستقیم درتوسعه ی سیستم آبرسانی و نیز دفع آب فاضلاب شهری ندارند و صرفا می توانند با ارائه طرح های توجیهی ؛ نسبت به اصلاح ؛ ایجاد و توسعه ی شبکه ی آب و فاضلاب مطالعه کرده و پیشنهادات خود را به اداره کل آب و فاضلاب خوزستان انعکاس دهند.

اما موضوع این یادداشت ؛ نه تامین اعتبار است و نه برشمردن یک به یک نارسایی ها ؛ بلکه هدف از طرح این مقال ؛ توجه به نقش مردم در کاهش مشکلات و نارسایی های موجود در حوزه ی آب و فاضلاب شهری آبادان می باشد.

هر جامعه زندگی خود را دارد که همیشه در حال تغییر است و هر کدام از ما می‌توانیم به طرق مختلف در این تغییرشرکت داشته باشیم، مثلاً با شرکت در تمیز کردن خیابانی که در آن زندگی می‌کنیم یا شرکت در برگزاری مراسم‌ها ؛ به مسئولیت اجتماعی خود عمل نماییم.

آبفای آبادان ؛ با طراحی و بستر سازی برای دریافت پیشنهادات و انتقادات مردمی در شبکه های مجازی عملا دست یاری بسوی مردم دراز کرده و از آنان خواسته تا مشکلات و نارسایی هایی که شاید از نگاه این اداره به دور مانده یا می ماند را گوشزد نمایند.

آبفای آبادان در کنار این حرکت ؛ با به روزنمودن سامانه ی ارتباطی مشترکان یعنی سامانه ۱۲۲ از مشترکان خود می خواهد تا نسبت به اعلام خرابی های شبکه آب و فاضلاب اطلاع رسانی کنند.

اما با بررسی هایی که امور فضای مجازی آبفا منطقه آبادان صورت داده به نکته ی پر اهمیت و در عین حال مغفول برخورد کردیم که در زیر مطالعه خواهید کرد.

اکثر قریب به اتفاق کسانی که به سامانه ۱۲۲ تماس می گیرند صرفا خواسته ی شخصی دارند که خب البته طبیعی هم می باشد اما نکته ی مهم و قابل ذکر آن است که شهروندان مسئولیت پذیر و دغدغه مند به چه علت کمرنگ هستند و مطالبه ای ندارند؟!

هر از چند گاهی در فضای مجازی تصاویر و فیلم هایی منتشر می شود با موضوع نابسامانی های بخش فاضلاب در سطح شهر آبادان. گرچه انتشار این عکس و فیلم ها همواره با عکس العمل و اظهار نظرات بعضا انتقادی مردم روبرو می شوند اما نکته ای که بدان خواهیم پرداخت کمرنگ بودن تماس و ارتباط دو سویه بین مردم و دستگاه ذیربط است.

تا مادامی که دیوار بی اعتمادی بین مردم و دستگاهی نظیر آبفا وجود داشته باشد ؛ گفتگوی آرام و اثرگذار بین این دو رخ نخواهد داد. شاید لازم باشد اذعان بداریم که راه اندازی امور فضای مجازی درآبفای آبادان ؛ به دلیل همین نقیصه و با ابتکار و نگاه باز مهندس علیرضا خلیلی نیا مدیریت آبفا منطقه آبادان ایجاد شده است. یعنی همان اتفاقی که می بایست با حوصله و طمانینه دیدگاه ها را شنید و پاسخ مقتضی بدان ها داد.

وقتی لوله ی آب شرب در فلان محله شکسته و هر روز همسایه ها با بی تفاوتی از کنارش عبور می کنند در حالی که سامانه ۱۲۲ آبفای آبادان پاسخگوست ؛ چرا کسی این همت را به خرج نمی دهد و اطلاع نمی دهد؟

تصور این که آبفا آبادان آنقدر نیرو داشته باشد تا به تک تک کوچه های شهر سرکشی کند  ؛ اشتباه و اصلا غیر ممکن است بنابراین شهروندان عزیز در این خصوص می توانند یاری رسان باشند.

آبفای آبادان ؛ بعنوان تشکیلاتی که ماموریتش صرفا نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب است ؛ بشدت نیازمند تعامل همشهریان عزیز خود می باشد.

پرداخت به موقع قبوض مصرفی آب

یکی از عمده مشکلات آبفا منطقه آبادان ؛ عدم تحقق کامل جذب درآمد پایان هر دوره مصرفی آب شهری است . این را بدان خاطر گفتیم تا بدانیم تداوم خدمات به مشترکین در گروی تحقق درآمدهاست.

آبفا ؛ نهادی خودگردان بوده که بخش بزرگی از خدماتش منوط و مشروط به درآمدهایی است که مستقیما از مشترکین خود دریافت می کند فلذا عدم پرداخت آب بها به مثابه ی رکود در خدمات این اداره می باشد.

علیرغم عدد نسبتا قابل توجهی از مشترکان که به دلایل گوناگون از پرداخت آب بهای مصرفی خودداری می کنند ؛ آبفا همچنان به خدمات دهی دردو بخش آب و فاضلاب ادامه می دهد.

در پایان باید بگوییم ؛ قبول مسئولیت اجتماعی از سوی تک تک ما ؛  برآیندی همطراز با توسعه و شکوفایی فرهنگی در پی خواهد داشت.

امور فضای مجازی آبفا منطقه آبادان